W tym artykule opisuję jak wybrać dobrą nazwę domeny. Taką, która opisze Twoją firmę i może być lepiej pozycjonowana przez wyszukiwarki. Ważne, by domena była łatwa do zapamiętania.
Wybór odpowiedniej domeny jest bardzo ważny. Powinna ona nawiązywać do nazwy Twojej firmy lub instytucji, opisywać przedmiot działalności oraz być łatwa do zapamiętania i najlepiej krótka.
Domena, a pozycjonowanie
W świecie, w którym pozycjonowanie ma ogromne znaczenie warto zastanowić się, czy wybór odpowiedniej nazwy domeny może pomóc nam wyróżnić się na tle konkurencji i sprawić, że nasza witryna pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, czy zamieszczenie słowa kluczowego w domenie poprawi naszą rangę. Jedni uważają, że tak, inni, że nie. Na pewno miało to większe znaczenie jeszcze kilka lat temu, ale w ostatnim czasie notuje się marginalizację znaczenie słowa kluczowego w nazwie domeny. Można to potwierdzić śledząc pojawiające się co jakiś wywiady z pracownikami Google. Wg ich słów zawieranie słów kluczowych ma małe lub żadne znaczenie dla działania wyszukiwarki.
Test babci
Jeżeli chcesz sprawdzić, czy Twoja domena jest łatwa do zapamiętania i powtórzenia to przeprowadź tzw. test babci. Polega on na tym, że nazwę swojej domeny mówisz babci, a ona powinna ją powtórzyć. Jeżeli to wykona bezbłędnie, to prawdopodobnie Twoja domena jest odpowiednia.
Końcówka domeny
W Polsce domeny najwyższego stopnia przejęło się nazywać końcówkami. Np.: com, net, pl. To, co znajduje się przed nią jest domeną drugiego stopnia (zwykle to nasza nazwa). Przykładowo dla adresu webinspiracje.pl
domeną najwyższego stopnia jest pl
, a domeną drugiego stopnia słowo webinspiracje
.
Szef Google do spraw spamy, Matt Cutts w jednym z wywiadów powiedział:
W algorytmie wyszukiwania nie ma niczego, co by mówiło: o witryna ma rozszerzenie .edu – nadajmy temu linkowi większą wartość.
Sugeruje to nam, że dla pozycjonowania domena pierwszego stopnia nie ma znaczenia. Dla wyszukiwarek obojętne jest to, czy nazwa naszej strony zakończy się końcówką com
, pl
, czy net
. Sami jednak powinniśmy wybrać naszym zdaniem najlepszą. Końcówka pl
jest krótka i kojarzy się z rodzimą firmą. Z kolei com
stawia na dużą korporację, organizację itp.
Jak wybrać dobrą nazwę domeny?
Stosuj się do tych wskazówek, a na pewno wybierzesz dobrą nazwę domeny:
- Domena powinna być krótka ale jednocześnie nawiązywać do Twojej marki (nazwy firmy). Dobrze jeżeli kojarzy się z profilem działalności. Powinna być łatwa do powtórzenia. Zadbaj o poprawną fonetykę (nie używaj slangów i trudnych do napisania słów).
- Unikaj polskich znaków i trudnych polskich słów, nawet zamienionych na odpowiedniki bez ogonków (np. a, zamiast ą). Obecnie jest możliwe stosowanie polskich znaków w nazwach domen, ale to tylko utrudni znalezienie Twojej strony. Użytkownicy przyzwyczaili się do tego, że domeny nie mają w nazwie polskich liter.
- Unikaj znaków specjalnych (często ich stosowanie jest zabronione)
- Koniecznie kup domenę z profesjonalną końcówką: pl, com, net, biz itp.
- Niech domena odróżnia się od domen konkurencji.